woensdag 7 mei 2008

Dipje?

Heb het even niet zo deze week. Misschien is dit wel de bekende dip waar ze het over hebben na de eerste paar maanden. Toen we hier aankwamen zeiden verschillende mensen al dat je na een maand of 3 tot 4 echt even van het eiland af moet, omdat je anders depri zou worden. Nou nou, wat een verwend expatgedrag vond ik dat. Dat zal allemaal wel meevallen dacht ik. Deze mensen hebben toch gelijk gekregen. Heb een enorme drang om even wat anders te doen, te zien en mee te maken. Zima wordt in een keer heel klein, de stad wordt er niet leuker op en er is erg weinig te doen. Je kan niet even een weekendje weg. Er is nl. niets anders dan Yuzhno. De havenstad Karsakov maar dat is al niet veel vrolijker. Daarbij komt dat Frank heel erg druk is en vanwege zijn nieuwe functie geen vrij kan krijgen. Het is voor mij echt aftellen momenteel tot eind Juni. Nog 7 weken te gaan en iedere dag zetten we een streepje. Nou ja, moet niet al te verwend overkomen natuurlijk, maar je hebt wel eens van die periodes dat je liever ergens anders zou willen zijn. Deze week weer een avontuur beleeft met de auto. Nadat ik de banden had laten verwisselen van winter naar zomerbanden moest ook de olie worden gecheckt en bijgevuld. Ik op pad gestuurd door Frank met een verkeerd woord voor olie. Masla is motorolie dus ik dacht dat wordt een eitje. Maar wat voor een Masla heb je nodig als er 8 merken en 10 verschillende soorten bestaan. Een monteur was zo vriendelijk om mee te lopen naar de auto. Vervolgens trekt hij de pijlstok eruit en likt eraan. Pro mechanica was zijn bevinding. Zonder blikken of blozen steekt hij de pijlstok er weer in en kijkt me vragend aan wat ik nog verder wil. Nou die olie die hij aanraadde. Die verkochten ze wel maar ik kreeg het niet, want ik moest maar naar een andere garage omdat de olie vervangen moest worden. Ik naar een zaakje 2 km. verderop met allerlei olievaten buiten en een shellteken op het dak. Kan niet missen denk je dan. Pro-mechanica masla voor een NEVA Chevrolet novo, nog geen 5000 km op de teller. Bij de kassa vroegen ze of ik nog een nieuwe oliefilter nodig had. Doe maar zei ik, leek me wel goed die direct te vervangen. Na een half uur "discusseren" kwam ik tot de conclusie dat ze dat niet deden en dat ik hiervoor naar de NEVA dealer moest aan de andere kant van de stad. Mijn geduld werd weer eens op de proef gesteld en ik heb die gast naar buiten getrokken, de motorkap omhoog gedaan en verteld dat ik alleen nieuwe olie wilde hebben. Nadat ik eindelijk een oliefles kreeg en betaalde hebben ze de olie erbij gegooid en ik heb ze vriendelijk bedankt. Eindelijk had de auto weer olie. Na zo'n ervaring lijken andere dingen in een keer weer een stuk simpeler. Zoals boodschappen doen bij de Bulkstore (de appie van Yuhzno). Ik heb er al eerder over geschreven, maar elke keer vergeet ik de camera. Je moet overigens heel voorzichtig fotograveren, want mensen willen absoluut niet dat je dit soort dingen vastlegt. Eindelijk kon ik weer het bier krijgen wat ik wilde hebben bij mijn vaste winkeltje. En passant werd ik nog door een van de knapste kruiers van het terrein ten huwelijk gevraagt. Nou dat maakt je dag dan weer een beetje goed. Ach arme ziel. Hij heeft een hoofd dat zo ingevallen is dat zijn botten er aan alle kanten uitsteken. Hij heeft wel drie gouden voortanden, maar ik denk dat dit een belegging is voor hem. Een appeltje voor de dorst zeg maar. Hij dacht natuurlijk, zo'n vrouw wil ik wel, die haar hele auto vol laad met bier. Nou ja, heb mijn dip weer een beetje van mij afgeschreven dus het gaat wel weer. Moet ook niet te dramatisch doen want ten opzichte van de mensen hier hebben wij het echgt fantastisch en mogen we echt helemaal niet klagen. Het verschil is dat wij iets anders kennen en de mensen hier die andere wereld in de meeste gevallen niet kennen. Toch blijf ik de weken aftellen en verlang weer naar even "normaal" te doen in NL.
Zal nog wat foto's erbij zetten van de stad en winkels. Tot volgende week. Zie ik jullie nog a.s. zaterdag op onze borrel? Groetjes, Marina

Geen opmerkingen: