zondag 23 november 2008

How to make sushi!

Hi folks, weer een gezellige drukke week achter de rug en voor de boeg. Vorige week maandagavond alweer een Residents Committee vergadering. Kan hier veel over zeggen, maar dat is niet echt interessant voor mensen die hier niet wonen, dus ik zal hier niet over uitwijden. Wat wel leuk is om te melden is dat ik vorige week dinsdagmiddag met een aantal dames van een paar Japanse dames heb geleerd zelf Sushi te maken. Voor een "keukenprinses" als ik ben, is dit natuurlijk fantastisch. Kan ik ook eens een keer indruk maken met mijn kookkunsten. Het was erg gezellig en vooral heerlijk. En eigenlijk was het best simpel, maar dat is met veel dingen als je weet hoe het moet. In principe zijn alle ingredienten hier op het eiland te verkrijgen. Wat belangrijk is, is de sushiazijn. Ze hadden me verteld hoe de Japanse tekens op het etiket eruit zagen, dus ik de volgende dag boodschappen doen. Ik heb wel een half uur staan staren op de etiketten en geen van allen gaf het juiste aan. Heb dan ook geen sushiazijn gekocht. Heb zelf een mix gemaakt van wat soja, azijn en beetje suiker. Smaakte ook prima. Affijn, in het weekend heb ik het zelf gemaakt en het smaakte echt prima. Met de vulling kan je eindeloos expirimenteren. Dinsdagavond had ik een kaartje voor een balletvoorstelling in het theatre in de stad. Het ballet kwam uit St. Petersburg en aangezien de prijs van het kaartje best pittig was had ik er wel hoge verwachtingen van. In de loop van de avond kreeg ik zelf bijna de slappe lach van het hele gebeuren. Even een uiteenzetting van hoe het er daar aan toe gaat. Naast het toneel hangen ter versiering posters van Aeroflot met vliegtuigen. De vloer is bedekt met plastic zeilen wat met tape bij elkaar gehouden wordt. Als er een stuk was gedanst werd er compleet in de maat geklapt door het publiek en als iets heel goed was (wat ik niet echt vond) mocht je gewoon heel hard roepen. Al is het theater erg klein zelfs mensen vanaf de vierde rij zitten met toneelkijkers te kijken en her en der gaan telefoons af. De russen en telefoons, dat kan niet zonder elkaar. Ik denk omdat het tamelijk nieuw is hier (ze hebben pas sinds 3,5 jaar een mobiel netwerk op het eiland) loopt echt iedereen hier met een telefoon aan zijn oor. Zelfs als je gaat eten of in een andere gelegenheid, iedereen is aan het bellen, sms-en of what else je op een telefoon kan doen. Nou ja, leuke ervaring, veel gelachen en hier hoef ik niet weer heen. Frank was afgelopen week naar het Noorden en kwam tot de ontdekking dat hij zijn verkeerde laarzen bij zich had. Best vervelend als je door bijna een halve meter sneeuw moet banjeren. Vrijdagavond weer een Dutch Cookie avond gehad waar we als thema Thanksgiving hadden. Erg gezellig, te laat. Zondagmiddag een afscheidsfeestje van een hele lieve familie. Zij gaan over een paar weken verhuizen naar Australie. Jammer, maar zo gaat het nu eenmaal. Charlotte zal het hier wel weer even moeilijk mee hebben want het is een vriendinnetje van haar. Gelukkig hebben we momenteel Sinterklaas als welkome afleiding en ze zetten ook heel regelmatig hun schoen. Schattig als je aan Duncan vraagt wat hij in zijn schoen heeft dan zegt hij: "een wortel!" Heerlijk elke dag het Sinterklaasjournaal volgen en met Nederlandse les wordt er veel aandacht aan besteed. We kijken uit naar "het heerlijk avondje". Groetjes en tot volgende week! Marina

Geen opmerkingen: