dinsdag 24 november 2009

Slippery

Hey all, hier weer een berichtje vanuit het koude Sakhalin. De winter is ingetreden en de groene weide is bedekt met een witte laag sneeuw. Momenteel is het overdag stalend mooi weer, maar met een verradelijke koude wind voelt het toch erg koud aan. Ondanks de sneeuw buiten is het toch erg droog. Buiten hebben we een vochtigheid van 44% en binnen meet het weerstation momenteel 22%. Dat is echt heel erg droog, alles wordt enorm statisch en je huid springt ervan open. Bulldozers rijden weer af en aan om de sneeuw van de straat af te voeren. Er wordt over het algemeen erg voorzichtig gereden (althans door de buitenlanders hier), want de Russen trekken zich weinig aan van de wegsituatie. Ik reed gisteren het kamp uit en dit reed op een niet schoongemaakte weg (lees: sneeuw en ijs) en had een snelheid van ongeveer 30 km. per uur. Wetende dat de maximum snelheid hier binnen de bebouwde kom 40 km. per uur is. Vervolgens werd ik ingehaald door een russische auto, okay wel groot, maar denk dat deze minstens 70 tot 80 km. reed. Op de terugweg kwam ik op dezelfde weg een auto tegen die tegen, of liever gezegt om een boom was geparkeerd. Een paar dagen eerder was er een bus de greppel ingeschoven die twee auto's mee had genomen. Ach ja, je went aan al die bosjes bloemen op lantarenpalen en bomen, maar het maakt jezelf ook extra alert met rijden. Gelukkig is de grote City Mall geopend wat nog geen 10 min. rijden is van het kamp dus hoeven we niet meer de stad in voor de boodschappen. Afgelopen week vrij druk geweest. We hebben op school de voortgangsgesprekken gehad over de kinderen, ja we mochten ook naar Duncan zijn klas. Heel serieus wordt er dan gesproken over de vooruitgang van onze 3 jarige peuter. Moet altijd erg mijn best doen om ook serieus te blijven en niet heel hard in lachen uit te barsten. Zijn "improvement" kwam vooral tot uiting in het knippen. Klein minpuntje dat hij nog aan het "struggelen" was met links en rechts. Frank maakte een grapje dat we waarschijnlijk hierdoor op zoek moesten naar een andere school, want een peuter die nog aan het 'struggelen' is met links en rechts loopt wel erg achter in zijn ontwikkeling. Vervolgens lieten ze me een tekening zien, waarbij Duncan een man moest tekenen. De juffen waren impressed bij zijn vooruitgang, maar helaas kon ik er nog steeds helemaal niets in ontdekken. Daarentegen was hij erg lief, luisterde goed en vind het geweldig om te zingen. De serieuze werkjes maakte hij snel om vervolgens weer lekker te kunnen spelen met de auto's en treinen. Kan me best voorstellen als je pas drie jaar bent. Ben zo blij voor hem dat hij hierna nog een jaar mag kleuteren, en dan zeggen ze nog dat hij ongunstig jarig is, nl. 9 sept. en de peildatum is 1 sept. Ik zou dit supergunstig noemen, he Dunc, geniet ervan zou ik zeggen. Met Charlotte was het ook helemaal prima. Ook hier erg positief geluid over hoe ze als kind is, zeer respectvol, lief en heel sociaal. De leerresultaten zijn prima, maar vind het andere minstens zo belangrijk. We zijn stiekem echt wel trots op onze moppies. Van de week de stoomboot van Sinterklaas geschilderd, vanavond hebben we de laatste meeting hierover met de Dutch Committee. Afgelopen vrijdag een hele gezellige avond gehad met onze kookclub en de internationale kookclub. 16 dames van 7 verschillende nationaliteiten bij elkaar. Lekker koken, drinken, beppen etc. Geweldig wat een taal grappige spraakverwarringen oplevert. Ik had echt de topper van de avond, al zeg ik het zelf. Iemand vroeg in het engels hoe het tennissen ging en ik vertelde dat het nog niet echt contstant was en vertelde dat ik pas een "starter" ben. Vertaald naar het engels betekend "starter" natuurlijk een voorgerecht. Gelukkig ben ik zelf die hier ook het hardst om kan lachen. In een gesprek met een Australische werd gevraagt naar de Pantomime. Nou ik verstond haar niet, maar gelukkig was mijn NL overbuuf aan tafel zo vriendelijk om het even te vertalen dacht ze. Op z'n Noord Hollands zei ze, "ze vroeg of je zenuwachtig was voor de Pantomime". Waarop die Australische zei: "nee hoor, dat is totaal niet wat ik vroeg". Hilariteit alom en het was nog lang onrustig op Zima. A.s vrijdag een farewell party en a.s. Zaterdag de Schotse Tartan party. Heb er wel zin in, maar weet totaal niet wat ik ervan moet verwachten, samen Schots dansen, wiskey proeverij, verkiezing van de mooiste mannenknieen (weet niet of dit wel zo smakelijk is), maar waarschijnlijk na een paar drankjes is dit heel grappig. Anyway, genoeg om handen. Volgende week in thema van de Sinterklaas.
Hasta la Pasta! Marina

Geen opmerkingen: