zondag 27 november 2011

Eind van het jaar!

Lieve mensen, het is alweer bijna het einde van het jaar en dat betekend een hele boel leuke dingen in het vooruitzicht. Om te beginnen met aankomende week het grote Sinterklaasfeest op school en thuis natuurlijk pakjesavond. Een week later de "End of Year Play" waarin beide kinderen optreden en hier al weken mee aan het voorbereiden zijn. En daarna het heerlijke vooruitzicht om een paar weken in Nederland met familie en vrienden door te brengen. Het is leuk hier op Sakhalin hoor, maar ik ben er momenteel wel erg aan toe om weg te gaan. Klinkt misschien snobby, zo is het niet bedoeld, maar de mensen die hier wonen of hebben gewoond snappen waar ik het over heb. Al moet ik zeggen dat ik op dit moment ook erg geniet, zittend achter de computer, net terug van het squashen, met een kopje koffie, Marco Borsato uit de Ipod, prachtig weer buiten, kinderen naar school en even een momentje voor mezelf. Afgelopen week heb ik te kampen gehad met een zware verkoudheid, hoesten tot bijna mijn longen eruit kwamen. Vorige week dinsdag naar de kliniek en een anti biotics kuur voorgeschreven gekregen. Helaas ben ik van het hoesten nog niet af, maar voor de rest voel ik mij langzaam weer 'de oude' worden. Dit weekend hebben we weer het beroemde of beruchte Sinterklaasspel gespeeld met 24 volwassenen, allen Nederlanders. Erg gezellig met als verrassing een schaal met oliebollen gebakken door m'n lieve buurtjes. Iedereen had lekkere dingen meegenomen, veel gelachen en oerlelijke cadeautjes. Het mandje met dropjes, zure ballen en overige lekkernijtjes uit Nederland was zeer populair. Frank en ik zijn thuis gekomen met pakje satésaus, een kaars die zo lelijk is dat het ook wel weer mooi wordt, een pak playmobiel en showergel. Nou ja, ik zeg een zeer geslaagde avond in aanloop naar het kinderfeest. Morgen, dinsdag op school gaan we weer aan de slag met pepernoten bakken. De oudere kinderen mogen eerst zelf alle ingrediënten afwegen en deeg maken en daarna pepernoten draaien. De kleinere kinderen hoeven alleen maar zelf pepernoten te draaien. De school ruikt altijd zo lekker als we hiermee bezig zijn en daarbij is het ook altijd erg gezellig. Donderdagavond mogen we weer los op school. De klassen 'op z'n kop zetten' en grapjes uithalen met de leraren. Op vrijdag weten de kinderen nooit hoe snel ze naar school moeten gaan om de zwarte handjes op de ramen te zien, de rotzooi in de klas, de verontwaardiging van de kleintjes dat ze met hun speelgoed hebben gespeeld en dan uiteindelijk uitvinden dat er een lekkere chocoladeletter in hun schoentjes zit. Zo schattig en ik hoop dat Duncan nog een aantal jaar in alle onschuld dit mooie feest mag meemaken. Charlotte speelt het fantastisch mee en zingt het hardst van allemaal voor de open haard. Zaterdag mogen de kinderen eerst nog een paar uur naar school om aan voldoende NTC uren te komen, maar gelukkig staan de lessen in het teken van Sinterklaas. Ze kijken er eigenlijk allebei erg naar uit. Zaterdagmiddag komt Sinterklaas naar school en wordt het feest met alle kinderen gevierd. In de avond zijn we uitgenodigd bij Frank en Yvonne waar we met 10 kindjes Sinterklaas zullen ontvangen. Ben trouwens benieuwd of dit ons laatste Sinterklaasfeest op Sakhalin zal zijn of dat we hier volgend jaar ook nog zullen zitten. We zullen zien hoe het allemaal verloopt. Volgende week vrijdag spelen de kinderen de eind van het jaar Pantomime. Duncan is een 'baddy', of te wel een slechterik en Charlotte is piraat. De volgende dag vertrekken we heerlijk naar Nederland. Hopelijk is het weer ons goed gezind en kunnen we gewoon vertrekken. Als we terugkomen is het tijd om te gaan leren snowboarden. We zullen eens kijken hoe we het er vanaf gaan brengen. Overigens de reden dat ik niet meer zo heel veel schrijf, althans niet wekelijks, is dat ik ondertussen ook met m'n tweede boek bezig ben, vandaar. De groetjes Marina

1 opmerking:

Jeroen zei

Mooi verhaal een genot om jullie belevingen te lezen kom er maar snel boven op en hele prettige dagen op een gezond nieuw jaar

Jeroen