zondag 30 maart 2008

Is de lente echt begonnen?

Heerlijk, is het echt lente geworden? De zomertijd ging vandaag ook hier in, dus vanmorgen de klok een uur vooruit gezet. Het was een stralende dag. Echt een hemelblauwe lucht en hele grote zwarte vogels vliegen boven de bergen. Zo mooi om te zien. Doordat je weinig andere zaken hebt waar je in de stad van kan genieten, richt je je vanzelf hier op dingen in de natuur denk ik. Heel apart maar in NL was ik daar toch echt niet zo mee bezig. Het was vandaag +5C en dan zit je in je fleecetrui buiten te puffen van de hitte. Dat beloofd nog wat voor als het echt zomer wordt. Vanochtend echt met een kop koffie op het terras gezeten. De kinderen heerlijk spelen op de heuvels en me afgevraagt hoe we de enorme sneeuw en ijstoestand z.s.m. van ons terras kunnen verwijderen. Door alleen ernaar te kijken gaat het natuurlijk niet weg, dus drammerig als ik kan zijn, een ijssteker geregeld bij de buren en vanmiddag Frank aangespoord om dit mannenklusje te gaan klaren. We zijn een eind gekomen, maar de terrasstoelen en tafel staan nog wel in het ijs. De twee hondjes zijn inmiddels gewend, maar het is wel een boel werk zeg. Twee hele schuwe honden en een kinderwagen is niet een hele optimale combi. Die beesten lopen contstant voor de wielen of tussen mijn benen of door elkaar heen. Afgelopen vrijdag had ik ze mee naar school genomen toen ik Charlotte ging ophalen. Ik had ze aan het hek bij school vastgebonden. Charlotte vroeg al toen ze uit de klas kwam: "en mam heb je de hondjes ook meegenomen, want als je normaal geen hondjes hebt is dat natuurlijk razend leuk ook naar je vriendjes en vriendinnetjes". Ja hoor, riep ik nog, ze zitten buiten op je te wachten. Zo snel ze kon trok ze haar snowsuit aan en we gingen naar buiten. Je voelt hem al aankomen. We keken en ze waren weg. Shit, de tweede dag en de hondjes zijn nu al weg dacht ik. Overal roepen, maar ze zijn zo schuw dat als je ze al benaderd rennen ze al met de staart tussen de benen weg. Ik hoopte maar dat ze zelf richting huis zouden gaan en gelukkig vlak bij ons huis waren ze met elkaar aan het spelen. Ik was dolgelukkig dat ik ze in ieder geval in het zicht had. Met een koekje heb ik ze uiteindelijk kunnen lokken. Zou wat zijn he dat je de drie buurkindjes moet vertellen dat ik hun hondjes ben kwijtgeraakt. Moet er niet aan denken. Affijn, de hondjes zijn weer terug en ik laat ze nu nooit meer alleen bij school. Gisteravond een lekker etentje bij ons thuis gehad met twee andere gezinnen en in totaal 7 kids. Gezellig en zeker voor herhaling vatbaar. Frank uiteraard lekker gekookt. Afgelopen week niet heel erg veel spannende dingen gedaan. We hadden weer een afspraak i.v.m het Queens party over de catering. Het is zo moeilijk te snappen, maar russen maken overal een probleem van. Ze denken niet in oplossingen. Ze beginnen al moeilijk te kijken als je zegt dat je iets bij ze wilt kopen. Heel aparte gewaarwording als je uit een servicecultuur komt. Klant is koning en zorg vooral dat het klanten blijven. Het is hier compleet andersom. Je mag blij zijn als je klant bent en het is wel heel vermoeiend als je ook nog eens vragen gaat stellen of dingen net iets anders wilt dan gebruikelijk. Ook hier wordt je geduld op de proef gesteld. Ik had het gevoel alsof we de cateringmanager de hemel in moesten prijzen om haar aan de gang te houden en om ze te laten doen wat wij willen. Wij laten nl. voor de Queensparty bitterballen en haringen invliegen en we willen dat ze dit o.a. tijdens de party serveren naast alle andere producten die we van hun afnemen. Geen probleem want we willen zelfs voor de personeelskosten betalen maar dat is niet het probleem. Het is geen voedsel uit Rusland dus het heeft geen certificaat en mogen zij hier niets mee doen. Akkoord zeg ik nog, dan frituren wij de ballen zelf jullie frituur en dan lossen wij het zo op. Nee de ballen mochten niet in hun vet. Oke, dan nemen wij onze eigen frituurpannen mee en bakken we ze in de keuken in onze pannen. Nee, we mochten ook niet in de keuken. Oke, dan bakken we ze buiten in onze frituurpannen en doen we alles zelf. Nou daar moest ze dan eerst met haar baas over hebben. AAaaaaach, denk nou mee en denk eens in oplossingen i.p.v. in problemen. Goed, met stroop vang je meer vliegen dan met azijn, dus we hebben rustig verteld dat we het wel zouden oplossen samen en gingen we verder met de meeting. Nou nou, je zult hier dagelijks mee te maken hebben. Ik kreeg in een keer veel meer bewondering voor de expats die met heel veel russen moeten werken. Nu begrijp ik ook beter waarom er niemand lacht hier, daar wordt je toch ook niet vrolijk van. Hopelijk blijft het deze week zo lekker weer want Charlotte heeft aankomende woensdag 3 weken vakantie. Lekker als we veel buiten kunnen zijn en kunnen genieten van alles wat er onder de sneeuw vandaan komt. Dit is voor ons natuurlijk allemaal nieuw, wij hebben alleen nog maar een witte omgeving gezien. De vluchten zijn geboekt voor de zomer en het zomerhuisje ligt vast. Nu alleen de overnachting in Moskou nog en dan zijn we klaar om deze zomer naar NL te komen en veel van jullie weer te zien en weer een aantal dingen in te slaan om mee te nemen.
Hartelijke groeten en tot volgende week (hopelijk zijn de hondjes er dan ook nog)

Geen opmerkingen: