zaterdag 3 mei 2008

Partytime!

Feest, feest en nog eens feest.
Wat hebben we een week achter de rug. Geweldig! Het Koninginnefeest afgelopen woensdag was een groot succes. We hebben zoveel complimenten gekregen dat het alle moeite, energie en soms ook irritaties waard is geweest. Woensdag de hele dag bezig geweest met de aankleding. Tientallen meters stof, platen van de grachten van Amsterdam, 40 schilderijtjes met bekende mensen en dingen van NL. Van Nijntje, Johan Cruijff, Anne Frank tot stier Herman en Bogito. Over Bogito gesproken, er was een act van 6 mensen (waar alleen ik van wist) die hadden een Engelsman in een apenpak gehesen die zogenaamd ontsnapt was a la Bogito. Vervolgens kwamen er 4 Ninja Turtles de dame bevrijden die Bogito had aangevallen. Het was erg grappig. Er is zoveel gedronken die avond dat de volgende dag Zima compleet was uitgestorven. Iedereen was zo brak als een konijn. Zelfs de meest correcte dame van het camp, leeftijd schat ik op 55+, was op een gegeven moment aan het stagediven. Kun je het je voorstellen? Het was erg leuk dat iedereen mocht aantrekken wat hij wilde, dus geen dresscode. Sommige kwamen dan ook compleet als Beatrix zelf, in gala of de Russische dames wat minder bedekt gekleed. De heren in smoking, of in verkleedkleding als Elvis. Frank had geen zin zich te verkleden dus hij is in smoking gegaan en ik in galajurk, met cowboyhoed en oranje sjerp met daarop de tekst: “Mis Holland”. Heb veel leuke reacties gehad en sommige charmante Engelsen vroegen waarom is het niet met dubbel S had geschreven. Gelukkig zijn Frank en ik redelijk op tijd naar huis gegaan, want ik hoorde dat het feest tot 4 uur ’s nachts is doorgegaan. Ja, en als de kinderen dan weer op 7.00 uur naast je bed staan? Donderdag opgeruimd en alle spullen bij elkaar verzameld voor het volgende feest en lekker nagekletst, roddelt en what ever. Vrijdag was mijn lieve moedertje jarig en vrijdag hadden we ook de ambassadeursreceptie in Megapalace. Dat is toch wel een bijzonder gevoel dat je als NL zo bij elkaar bent en de ambassadeur komt uit Moskou en je verwelkomt, vervolgens speecht en gezamenlijk wordt dan het volkslied gezongen, dan voel je je toch wel trots en verbonden met elkaar. Dat deed ons toch wel wat. Overigens waren er nog een boel hoogwaardigheidsbekleders van de overheid van Rusland. Ook interessant trouwens. Ik heb de consul aangesproken en gevraagd of hij nog wat heeft kunnen doen aan het ontslagverhaal van de manager van het hotel. Hij verzekerde mij dat ze de goede man weer in dienst hebben genomen en dat hij over een week ook gaat checken of dit daadwerkelijk is gebeurt. Oh, mijn avond kon niet meer stuk. Ook vertelde hij mij wie wie allemaal was vanuit de overheid. Bereninteressant natuurlijk, want het hoofd van de KGB was er en hoofd van de politie, burgemeester en de gouverneur. Een kleerkast van een vent, maar hij had wel een bodyguard bij zich die geen meter bij hem vandaan ging. Moet eerlijk zeggen dat dit ook geen kerels zijn waar je een warm en vertrouwd gesprekje mee zou voeren. De consul echter was erg openhartig en hij heeft opdracht gekregen van de ambassadeur om een feest te organiseren voor de NL op Sakhalin. Ik heb hem natuurlijk aangeboden hem te helpen.
Vrijdagmiddag ook nog de hele middag bezig geweest met het versieren van de fiets van Charlotte. Zo leuk, oranje met vlaggen, ballonnen en rood, wit, blauwe slierten overal. Een foto zal ik op internet zetten. Zaterdagochtend de bicycleparade voor alle kinderen van de HUB naar school, waar vervolgens spelletjes waren, twee grote springkussens, poffertjes eten en een heuse vrijmarkt met kleedjes en rotzooi van een ander. Natuurlijk moest er iets gekocht worden. Nog meer rotzooi thuis. Al met al een hele geslaagde dag en week. Volgende week onze eigen borrel (voor 75 pers.) dus als dat achter de rug is, ben ik even klaar met organiseren. Morgen (zondag) moet Frank werken. In Rusland doen ze niet zo moeilijk met het verschuiven van vrije dagen en weekenden. Donderdag 1 mei was een public holiday en daar hebben ze de vrijdag achter aan geplakt maar dan moet je de zondag wel werken. Logisch toch? Trouwens alle winkels zijn hier 7 dagen in de week vanaf 10.00 uur in de ochtend tot minimaal 21.00 uur in de avond open. Best makkelijk vind ik. Aankomende week gaan we ons voorbereiden op de borrel met boodschappen en vooral het inslaan van drank. Vrijdag 9 mei is weer een public holiday dus dat komt heel goed uit voor Frank. Weet totaal niet waarom we vrij zijn, maar het zal wel een speciale reden hebben. Volgens mij wordt hier zelfs gevierd dat het een paar weken geleden is dat het boven de 20 graden Celsius is geweest in april. Allemaal de hartelijke groeten en zal halverwege volgende week even een update geven over de voorbereidingen.

Geen opmerkingen: