woensdag 13 januari 2010

Back to reality!

Lieve mensen, we zijn weer terug in het koude Sakhalin. Na een maand op vakantie te zijn geweest had ik er toch wel weer moeite mee om terug te keren naar het eiland wat zo ver weg ligt van de bewoonde wereld. In Nederland was het in een woord: Heerlijk. Gewoon even niets gedaan, behalve geshopt, naar de dieren in het park, naar het Anne Frankhuis in Amsterdam en een boottocht door de Amsterdamse grachten en vooral genieten van Opa's en Oma's en andere familie tijdens Kerst en Oud en Nieuw. Charlotte vond het Anne Frankhuis echt geweldig. Zeer geinteresseerd en ontroerd hebben we daar rond gelopen. Het meest bijzondere vond Charlotte dat ze nu eindelijk het echte dagboek van Anne heeft gezien. Een bijzondere ervaring al met al. De boottocht was ook erg leuk en samen met Opa in de trein aan het eind van de middag gingen we moe maar voldaan naar huis. Frank kwam een dag voor kerst met de nodige vertraging toch aan gelukkig. Twee dagen later en Frank had helemaal niet kunnen komen want het vliegveld was weer een aantal dagen gesloten. Gelukkig hebben we Kerst en Oud en Nieuw samen met de familie door kunnen brengen. 2 Januari zaten we weer in het vliegtuig naar Dubai waar we ruim een week hebben doorgebracht. Een waanzinnige stad waar het grootste gebouw niet groot genoeg is, waar de mooiste "mall" niet mooi genoeg is en waar het grootste aquarium niet groot genoeg is. Echt niets is hier te gek. Het is ongelofelijk wat hier uit de grond gestampt wordt. Lekker genoten van het strand, het klimaat en toch die hele grote shoppingmalls en de aquaria. Natuurlijk hadden we het geluk dat twee dagen na onze aankomst het grootste gebouw van de wereld werd geopend de "Burj Dubai" tegenwoordig de "Burj Khalifa" genaamd. De sjeik van Dubai heeft nl. de laatste miljarden in het project gepompt om de bouw af te maken, maar ja, voor wat hoort wat, dus is de naam veranderd naar zijn derde of vierde naam. Heel grappig want je ziet in alle winkels mini torens staan die ze verkopen als souvenier, maar ja, wel met de verkeerde naam. Er staat allemaal Burj Dubai op, dus Frank rook zijn kans en heeft flink onderhandeld, want iets met de verkeerde naam is onverkoopbaar. Het vuurwerk tijdens de opening was even waanzinnig als de stad zelf. Met ongeveer een miljoen andere mensen stonden we aan de voet van de toren te kijken hoe de Burj werd geopend. Heb zelden zo mooi vuurwerk gezien en het geheel was zeer indrukwekkend. Twee dagen later was de rust teruggekeerd rond het gebouw en hebben we de fonteinen ook kunnen aanschouwen. Waanzinnig mooi, dansende fonteinen met prachtige muziek. We waren er echt helemaal stil van, schitterend. Dan breekt de dag weer aan dat we naar huis moesten, nou zoals ik al eerder schreef had ik er toch echt een beetje moeite mee. Wachtte tot het laatste moment met het inpakken van de koffers en zag toch wel op tegen de reis. Twee nachten reizen met een dag ertussen op Moskou airport, nou als je dat kent is dat niet echt een leuk vooruitzicht. Maandagmiddag kwamen we aan op Sakhalin en inmiddels is het gewone leven weer begonnen. De kinderen zijn vandaag allebei weer volledig naar school geweest en morgen vieren we de verjaardag van Charlotte. Deze week zijn we nog even aan het herstellen en volgende week ga ik ook weer beginnen met sporten of skieeen. Frank heeft de eerste werkweek er ook al bijna weer opzitten. Er ligt een enorme hoeveelheid sneeuw, maar gelukkig is de lucht blauw en het zonnetje schijnt. Nu nog even 30 kuub sneeuw voor de garagedeur wegscheppen en dan kunnen we de auto ook weer gebruiken. Frank heeft net voordat hij naar NL kwam een aanrijding gehad zodat zijn auto aanstaande week naar de garage gaat. Hopelijk wordt het snel gemaakt! Weer genoeg dingen in het vooruitzicht deze maanden om mee bezig te zijn. Nu maar weer eens gaan bedenken wat de volgende vakantiebestemming zal zijn... ach ja, het houd je van de straat. Tot snel! Groet, Marina