dinsdag 11 maart 2008

IJsvissen 2

We gaan alweer onze 7e week in hier op Sakhalin Island. Ongelofelijk hoe snel de tijd gaat. Twee weken geleden zouden we onze zeecontainer krijgen die al vanaf 20 feb. op de kade bij Korsokov staat, maar helaas, hij is er nog steeds niet. Eerst kregen we mail dat er twee dagen later geleverd zou worden, maar vorige week vrijdag kregen we mail dat de man van de douane ziek was en ze wisten geen nieuwe datum te noemen. Nou ja, gelukkig had ik me erop in gesteld dat het twee weken later kon worden. Maar ik moet zeggen dat ons eigen bed en wat keukenapparatuur wel heel erg welkom zou zijn. Wachten doet smachten….. (even uit de mouw geschut). We hebben weer een gezellige week achter de rug. Zal jullie even updaten. Niet zo heel veel bijzondere dingen gedaan. I.v.m. mijn rugklachten hebben we niet zoveel ondernomen. Ben inmiddels onder behandeling van een hele vriendelijke Zuid Afrikaanse dame die probeert om mijn rug weer soepel te maken. Het gaat gelukkig wel de goede kant op, als ik maar braaf mijn oefeningen blijf doen. Vanmiddag ga ik weer naar de clinique maar nu met Duncan. Die heeft vannacht als een zeehond liggen blaffen en daarbij de nodige koorts dus er moet actie worden ondernomen. Iedereen belt hier al een dokter als de kinderen een beetje koorts hebben. Vooral met die kleintjes wordt er geen enkel risico genomen, dus ben benieuwd. Inmiddels geweest en de nodige medicatie gekregen. Hopelijk gaat het snel beter. Vrijdagavond naar de HUB geweest (zoals elke vrijdagavond), zaterdag waren er om 12.00 uur spellen verspreid over ZIMA (de compound). Erg leuk, pony rijden, ballen gooien, sneeuwspellen en een springkussen. Aan het eind snowmobile rijden en daarna pannenkoeken met chocolademelk drinken. Helemaal leuk. Aan het eind van de middag een meeting met het Dutch Comitee i.v.m. de organisatie van het Koninginnefeest 30 april. Direct daar maar blijven eten. Zondagmiddag weer een borrel ergens anders, dus weer niet hoeven koken. Zalig en ja, je slaat al die uitnodigingen ook niet af als je net nieuw bent. Leuk om weer nieuwe mensen te leren kennen. Maandag zijn we naar Dolenks gereden. Een plaats aan de Oostkust van Sakhalin zo’n 60 km. ten noorden van Yuhzno. Hier rijdt je dus minimaal 1.5 uur over. Mooie natuur, enorme krotten van huizen en typisch Russische automobilisten, dorpen en uitzichten. Hele lelijke gebouwen, dronken russen, vervallen huizen, kapotte of soms geen wegen, oude auto’s en enorme gaten in de weg. Afijn, het ijsvissen was leuk om te zien, maar niemand krijgt mij meer met een paard het ijs op. Een paar dagen geleden had ik nl. op nu.nl gelezen dat (waren we net een week eerder geweest) 775 ijsvissers gered moesten worden van een ijsschots die op drift was geraakt en 8 km. uit de kust dreef. Blij dat we er een week eerder waren en weer heelhuids thuis zijn gekomen. Gelukkig had iemand een gsm bij zich die werkte. Die heeft alarm geslagen en toen is er met heli’s een reddingsoperatie gestart.
Wij houden ons op de hoogte van het Nederlandse nieuws door dagelijks nu.nl en telegraaf.nl te lezen. Ook kijken we ’s avonds naar BVN, Nova, Pauw en Witteman en studio sport. Ik moet erg lachen als ik hoor dat er een weeralarm wordt afgegeven als er een paar cm. sneeuw wordt verwacht. Het begint hier trouwens erg te dooien en een stuk van het terras wordt al zichtbaar. Kan niet wachten om lekker uit de wind op het terras een kopje koffie te drinken. Ben erg benieuwd naar hoe het hier in de lente en zomer eruit ziet. Er schijnen wel de nodige insecten helaas te zijn. En ik maar denken dat die hier niet zouden voorkomen i.v.m. de kou. Zullen wel Russische steekvliegen zijn die gewend zijn aan de kou.
Zal morgen even wat foto’s downloaden. Tot mails……
Groet, Marina

Geen opmerkingen: