dinsdag 13 mei 2008

Berenjacht 2

Lieve lezers en lezeressen. Waarschijnlijk hebben jullie je niet zo druk gemaakt als ik om een teken van lezen van mij te ontvangen. Ik had heel stoer geschreven "als jullie niets meer van mij lezen is het niet goed afgelopen". Toch kan ik vertellen dat ik de nacht van maandag op dinsdag, drie beren heb gedood en enorme gevechten heb geleverd, in mijn dromen. Ik was nog van plan af te bellen, maar nadat ik mijn kansen had ingeschat ten opzichte van mijn mede-lopers besloot ik toch maar om mee te gaan. Gelukkig maar want het was zeer de moeite waard. 2 uur omhoog lopen door de bossen om de top te bereiken. Door blubber, beekjes en zeer dicht beboste gebieden. Ik vroeg nog, heeft iemand voorzorgsmaatregelen genomen om eventuele beren af te schrikken en mijn buuf had de berenbel meegenomen i.p.v. een bijl. Die bel heb ik om mijn nek gehangen en heeft drie uur lopen klingelen. Het zal niet aan mij liggen als we worden aangevallen. Onderweg komen natuurlijk de meest spannende verhalen voorbij. Bij een autowrak werd verteld dat een week ervoor hier een beer was gespot. Iemand anders had nog een beer met een jong getroffen, maar gelukkig dat de wind de andere kant opstond zodat ze ongemerkt konden ontkomen etc. etc. De mountainbikers van Zima treffen volgens mij elke week beren op hun pad en ontkomen ternauwernood. Ook bij de LNG plant ten zuiden van Yuzhno is een beerhunter 24 uur per dag paraat. Is toch waarschijnlijk niet voor niets. De volgende keer dat ik mee ga, ga ik zeker zorgen dat ik beter beschermd ben dan alleen een berenbel en gekakel van mede-hikers. Ik was toch niet geheel ontspannen zullen we maar zeggen. Marina gaat op zoek naar een alarmpistool (of een echte), een fakkel en pepperspray. Volgens mij was ik ook niet de enige die zeer alert was, alleen heb ik het gevoel dat ik de enige was die het liet merken. Het uitzicht op de top was adembenemend en ik kon zelfs Korsakov zien liggen en Aniva bay, zo'n 40 km ten zuiden van het eiland. Echt fantastisch. Gelukkig zie ik alles weer een stuk positiever dan vorige week en kan weer genieten van alles. Het weer is ook geweldig, zonnig en warm en zonder wind. Alles zit weer mee. Met andere woorden. We kunnen er weer goed tegen en geniet van de dingen die we meemaken. Dikke kus en tot maandag. Marina
P.S. zal snel een foto van onze hiketrip plaatsen

Geen opmerkingen: